De kranten staan er vol van. Er is veel werk, maar weinig werkvolk. De economie boomt als nooit tevoren, maar de witte raven blijven uit. In nagenoeg alle sectoren. Volgens Alexandra Limage, CEO van Sprint Transport, bestaat er helaas geen magische formule. “Maar er zijn wel heel wat tips en tricks om de juiste mensen te vinden en aan je te binden!”
Elke gezonde ondernemer heeft een strategisch plan en groeiambities. Krimpen zit meestal niet in het DNA. Bij Sprint Transport staan er voortdurend vijf vacatures open. En via de normale kanalen raken die niet ingevuld. Je medewerkers zijn je beste assets. Zonder hen draait je bedrijf vierkant. Een marktconform loon is daarom ontzettend belangrijk. Er is niets mis met een kickertafel op de werkvloer, maar – heel eerlijk – daarom kiest niemand voor jouw organisatie. Betaal je medewerkers daarom goed én op tijd. Stel jezelf ook eens de vraag of jij in je eigen bedrijf zou willen werken. Waarom (niet)?
Altijd rekening houden met iedereen? Dat is niet eenvoudig. Maar het kan wel! Het vergt wat extra planning, maar je krijgt veel meer appreciatie van je werknemers als je op voorhand weet dat Jos op woensdag om 15 uur naar huis moet maar vrijdag wel wat langer kan werken. Bied ook de kans om om te schakelen of om te scholen. Er zijn zoveel opleidingen … Het algemeen werkgeluk van je medewerkers is cruciaal.
Nog een tip: selecteer niet altijd op diploma of ervaring maar op identiteit. Als iemand graag wil leren, komt dat allemaal in orde. Zeker als je een meter of peter toewijst die een coachende rol vertolkt. Die meter of peter kan trouwens ook een eerste aanspreekpunt zijn bij eventuele frustraties.
Hou je deur open voor iedereen die niet tevreden is. Praat eventuele issues zo snel mogelijk uit. Zo vermijd je dat je medewerkers uit frustratie een andere job zoeken. En vertrekt er toch iemand? Vraag dan ook waarom. Daar leer je uit. Drink samen een koffietje en investeer tijd in je mensen.
En dan het moeilijkste: gooi sommige klanten er gewoon uit. Als je medewerkers vaak gefrustreerd raken van één specifieke klant, moet je misschien gewoon tegen die klant zeggen dat er geen match met jouw bedrijf is. Je brengt op die manier rust bij je medewerkers én je rendement gaat alleen maar omhoog!
Oh ja, top of mind zijn op social media helpt ook. Kijk maar eens naar het Instagramaccount @executegirl.